Gisteren bezochten Marianne en ik in Museum Prinsenhof in Delft de tentoonstelling over Pieter de Hoogh.
We zagen er onder andere dit schilderij dat het museum had geleend van het Kunstmuseum in Basel.
(Jammer dat ze het niet recht hadden gehangen.)
Het zien van dit schilderij inspireerde mij om weer eens een stukje te schrijven in het kader van mijn speurtocht naar het Tweede Straatje van Vermeer. Het begint als volgt:
“We zitten nu in januari 2020. De laatste keer dat ik hier een bericht plaatste over mijn speurtocht naar het vermiste Tweede Straatje van Vermeer was in juli 2018. Laat ik het maar zo formuleren: ik ga zorgvuldig te werk”
In het stuk komen onder andere de gelijkenissen tussen de schilderijen van Vermeer en De Hoogh qua onderwerp en qua schildersstijl ter sprake.
Links: Pieter de Hoogh: Vrouw met weegschaal: omstreeks 1660; rechts Vermeer: Vrouw met weegschaal: ergens tussen 1662 en 1665.
Links De Hoogh een binnenplaatsje met een doorkijkje naar de straat; rechts Het Straatje van Vermeer gezien vanaf de straat met een doorkijkje naar een binnenplaats; beide schilderijen zijn in 1658 in Delft geschilderd. (Het zijn overigens niet dezelfde gebouwen.)
De reden dat het schilderij uit Basel mij inspireerde tot het schrijven van een bijdrage over het Tweede Straatje van Vermeer was het huis op de achtergrond.
Voor wie het fijne hiervan wil weten, kan het hier allemaal op mijn site lezen.
De tentoonstelling in Delft duurt nog tot en met 16 februari 2020.
(Museum de Prinsenhof is ook de plek waar in 1584 Willem van Oranje het loodje legde. De kogelgaten zijn nog te zien.)