1. Inleiding

Noot vooraf: Voor het geval u rechtstreeks op deze subpagina van het verslag van de speurtocht naar het Tweede Straatje van Vermeer bent gekomen, deze zelfde inleiding staat ook op de hoofdpagina van ‘het tweede straatje van Vermeer’ (zie hier). Daar treft u  ook een overzicht aan van de stand van zaken en de belangrijkste bevindingen tot nu toe.

  1. Inleiding

Op 16 mei 1696 werd in Amsterdam een veiling gehouden van 124 schilderijen die grotendeels afkomstig waren uit de nalatenschap van de Delftse drukker en boekenverkoper Jacobus Dissius. Onder deze werken bevonden zich liefst 21 werken van Johannes Vermeer. De cataloguslijst van deze veiling met de opbrengsten van de schilderijen is bewaard gebleven, waardoor we weten dat de 21 schilderijen van Vermeer in totaal 1503 guldens en 10 stuivers opbrachten.

veilinglijst oud rechtgezet

 

Een deel van de veilinglijst; de cijfers rechts geven de opbrengst aan (in guldens en stuivers)

Het meest (200 gulden) werd betaald voor item nummer 31: “De Stad Delft in perspectief, te sien van de Zuyd-zy, door J. vander Meer van Delft”. We herkennen in deze beschrijving ‘Het gezicht op Delft’ dat hangt in Het Mauritshuis in Den Haag.

Vermeer-view-of-delft

Ook de nummers 32 “Een Gesicht van een Huys staende in Delft, door denzelven” (opbrengst 72 gulden en 10 stuivers) en nummer 33 “Een Gesicht van eenige Huysen van dito” (opbrengst 48 gulden) geven een beschrijving van een stadsgezicht weer. Vandaag de dag is er behalve ‘Het Gezicht op Delft’ nog maar één schilderij van Vermeer bekend met huizen er op, namelijk ‘Het Straatje van Vermeer’ dat in het Rijksmuseum in Amsterdam hangt.

487px-Jan_Vermeer_van_Delft_025

We weten echter niet of dit schilderij de nummer 32 of de nummer 33 van de Dissius-veiling was (meestal wordt de nummer 32 gezien als het Straatje van Vermeer). Het andere “huizen-schilderij” is dus ergens in de loop van de tijd verdwenen.  Zo’n verdwenen schilderij is interessant. Ik heb dan ook de neiging om te onderzoeken wat er met het schilderij gebeurd kan zijn. Meestal kan ik zo’n neiging onderdrukken, maar bij ‘Tweede straatje van Vermeer’ is dat niet gelukt, vandaar deze “speurtocht”.

Uiteraard heb ik, wetenschappelijk gezien zeer verantwoord, een stappenplan gemaakt voor dit onderzoek. De eerste stap in het onderzoek – ‘That’s one small step for man, one giant leap for mankind’-  is te achterhalen wat er op het schilderij is afgebeeld.

Naar de volgende bijdrage