Natje en droogje

Onze Albert Heijn heeft sinds een maand wat nieuws: een mistmachine. “Zoals ochtenddauw boven een akker, hangt er een dekentje van droge mist boven onze groente en fruit.” aldus de jubelende supermarktmanager van onze Albert Heijn in een mailtje (“Beste Martin”) aan zijn plaatselijke klanten.

De mist koelt de producten op een natuurlijke wijze en zorgt ervoor dat deze niet uitdrogen. Onze groente en fruit producten blijven zo lekker lang vers, en behouden de top kwaliteit!” zo gaat hij enthousiast verder. Ik ken de techniek uit Las Vegas. Daar worden de machines in de winkelstraten en op de terrassen ingezet om de toeristen tijdens de zomerse hitte lekker fris te houden.

Nu dacht ik altijd dat mist uit kleine waterdruppeltjes bestaat en dus per definitie vochtig is, maar dat zit anders. Ene Rogier van een bedrijf dat de machines produceert legt het op de site van de branchevereniging AGF als volgt uit:

“Mist is niet moeilijk te maken. Door gebruik van ultrasone trillingen wordt het water verneveld, de druppeltjes zijn zo klein dat ze meteen verdampen. […] Mist zorgt voor hydratatie van de producten terwijl deze niet nat worden, vandaar dat het dry-mist technologie genoemd wordt. Een teveel aan vocht zou immers rotting en schimmelgroei stimuleren. Doordat de mist snel verdampt, onttrekt het warmte aan de omgeving zodat deze op een natuurlijke wijze wordt gekoeld.”

Van de week was ik weer eens in Albert Heijn. Iemand had de machines wat te hard aangezet, want het was geen droge mist meer maar dikke mist. Lampen op de boodschappenkarretjes –groot licht voor, achter mistlampen aan –  waren handig geweest. Je moest zo ongeveer op de tast de groente en fruit zien te vinden. Het voelde vochtig aan, die droge mist.

Nu zijn de begrippen droog en nat vandaag de dag niet meer wat ze geweest zijn. Kijk maar eens naar dit wagentje op de markt op het Plein in Den Haag.

000000 natte thee

Je kan er koffie en natte thee krijgen. Natte thee? Die is toch altijd nat? Ja dat is zo, maar in dit geval slaat dat Natte niet op de thee maar op het merk. Natte blijkt de merknaam te zijn van de thee van de Rotterdamse firma Ketelbinkie. Verwarrend allemaal hoor. Maar ach, ieder zijn natje en droogje.