Zo was de reclame niet bedoeld.

In een reclamefilmpjes zie je soms iets in het beeld dat niet in overeenstemming is met de boodschap die de reclame wil uitstralen.

Neem bij voorbeeld de reclame van Toptaarten.nl. Deze zenden sinds kort een reclamefilmpje uit waarin een oma te  zien is die niet bij de verjaardag van haar kleinzoon aanwezig kan zijn. Dus laat ze via Toptaarten.nl een speciale verjaardagstaart maken. “Kun je er niet bij zijn, bestel de lekkerste taarten bij Toptaarten.nl”. Even later wordt de taart bezorgd en zie je het gezin bij een kopje thee een lekker stukje taart eten. “Toptaarten. nl ambachtelijk genieten”, aldus de voice-over. Maar kijk eens goed naar het beeld.

toptaarten

Ze eten niet de taart van oma. Die staat onaangesneden op tafel.  Ze genieten dus van een andere taart. Wat voor een taart is dat?

Of neem de reclame van de NS waarin twee oudjes in een bejaardentehuis het brood niet lekker vinden en dan besluiten om met de trein naar Parijs te reizen om daar een croissantje te gaan eten. Het begin van de reis vindt in Nederland plaats. Twee jongeren bieden hun een zitplaats aan, maar de krasse knarren slaan dit af. Daarna zie je het beeld van een trein die voorbij raast. De oudjes staan in het gangpad.

ns

Begrijp ik het nu goed dat de NS hiermee wil uitstralen dat voor binnenlandse reizen er niet genoeg zitplaatsen zijn en dat er een grote kans is dat je moet staan?