Omdat vanwege de corona-crisis nog steeds veel mensen thuis werken en dit een groot beslag legt op het internet, heeft mijn internetprovider helaas besloten om grenzen te moeten stellen aan het aantal gebruikers dat per dag mijn blogposts kan lezen.
U heeft echter geluk, want u bent de laatste lezer die vandaag nog wel deze blogpost kan lezen – “nog slechts 1 lezer toegestaan!” – maar ik raad u wel aan om deze blogpost direct in één keer uit te lezen en niet even tussendoor elders op internet te kijken, want ‘drie andere lezers bekijken momenteel ook deze site!‘
Oké, dit is allemaal onzin, het zijn mededelingen à la Booking.com (“nog naar 1 kamer zoals deze over op onze site.“)
Aanbod van Booking.com voor een hotelkamer volgende week in Parijs. U kunt nog boeken, maar u moet er wel snel bij zijn.)
Dat ‘op onze site’ staat er overigens pas sinds dit jaar bij. Vroeger stond er alleen ‘Nog maar 1 kamer over!’ Daarmee zette Booking.com bezoekers van hun site onder druk om toch vooral snel te boeken. Dit soort mededelingen is echter misleidend, aangezien het alleen iets zegt over de beschikbaarheid van kamers op de site van Booking.com zelf. Elders, bijvoorbeeld op de site van het hotel zelf, kan nog een ruim aanbod van kamers zijn. Omdat op 17 januari 2020 een nieuwe scherpere Europese consumentenwetgeving in werking is getreden, moet Booking.com nu in zijn communicatie over het aanbod de woorden ‘op onze site’ vermelden.
Dat ‘nog slechts 1 kamer beschikbaar!‘ en ‘drie andere mensen bekijken dit hotel ook‘ zijn typische trucjes om u over te halen om tot een aankoop over te gaan. Er zit een hele psychologische wereld achter aanbiedingen. Neem bijvoorbeeld deze twee kortingsacties voor het zelfde product: ‘twee voor de prijs van één‘ en ‘1+1 gratis’ . De korting in beide gevallen is 50%, maar toch verkoopt het product dat wordt aangeprezen met ‘1+1 gratis’ meer. Dat komt door het woordje ‘gratis’ dat een grote aantrekkingskracht op mensen heeft.
Nu werkt dat niet altijd. Als een winkel chips in de aanbieding heeft, dan ziet u vaak dat deze wordt aangeboden met ‘20% korting’ en niet met ‘Koop vier zakken chips en krijg 1 zak gratis’. Dat laatste is ook 20% korting, maar mensen willen – uitzonderingen uitgezonderd – geen vijf zakken chips in één keer kopen.
Nu denkt u misschien dat ik een expert ben op dit gebied en dat ik dit soort reclames doorzie, maar ‘niets menselijks is mij vreemd’. Een voorbeeld: ik koop bij Albert Heijn wel eens een ‘Koken voor 2 Thaise Kip Curry maaltijd’. Meestal is dat een spontane aankoop in de winkel. De maaltijd kost zo’n 7 euro, maar in onze Albert Heijn ligt hij regelmatig met een sticker van 35% dagkorting in het schap, dit omdat het die dag de uiterste verkoopdatum is. Ik neem hem dan wel eens mee en we eten hem dan dezelfde dag. Hij is lekker kan ik u verzekeren.
Nu heb ik een bonuskaartje bij Albert Heijn en de grootgutter noteert braaf al mijn aankopen. Elke week krijg ik een mailtje met zeven persoonlijke aanbiedingen met kortingen (‘alleen voor jou‘. ) Dat zijn meestal een paar producten die je toch altijd al kocht en een paar producten die je nooit koopt, maar waarvan ze blijkbaar hopen dat je ze met korting wel koopt. Deze week kreeg ik onder andere deze persoonlijke bonusaanbiedingen.
Het gaat om de aanbieding rechts: ‘20% korting AH Koken voor 2‘. Oh, dat is niet gek dacht ik. Dat is 1,40 euro korting. Ik schreef het op mijn boodschappenbriefje. Pas toen ik de maaltijd in de winkel in mijn karretje deed, realiseerde ik me opeens dat ik met die 20% persoonlijke bonuskorting duurder uit was dan normaal met die 35% dagkorting. Ik heb hem wel in mijn karretje laten liggen, want eerlijk is eerlijk, hij smaakt goed.
Tot slot, heeft u deze blogpost helemaal tot het einde gelezen, dan mag u morgen gratis ook de volgende lezen!