De Media Markt verzekerd

Iemand van onze familie die liever anoniem wil blijven (Marianne) liet een beker uit haar handen vallen. Het goede nieuws was dat de beker heel bleef. Het slechte nieuws was dat dit kwam doordat mijn mobieltje de klap opving. Het glas was volledig gebarsten.

Gezien de ouderdom van mijn toestel – zelfs Willem de Zwijger had al een nieuwer toestel, ook al gebruikte hij dat nooit – wordt dat dus een nieuw mobieltje. Een verkennend onderzoek voerde mij naar de Media Markt. Nu weten de vaste lezers van dit blog dat ik niet zo tevreden ben over de service van de Media Markt en ook deze keer stelden ze me hierin niet teleur.

Bij de afdeling met de mobieltjes stond ik naast een ouder echtpaar, ongeveer van mijn leeftijd; eh herstel, een echtpaar in de kracht van hun leven. Er kwam een verkoper aanlopen die hen vroeg: “Kan ik u helpen?” Dat was gelijk zijn laatste klantvriendelijke actie. Ze lieten een mobieltje zien met een barst in het glas. “Dat kan niet gemaakt worden” zei hij direct. Over de mogelijkheid en de kosten van het vervangen van het glas repte hij geen woord.

Is dit wat?” vroeg de man en hij wees naar een toestel. “Een goed toestel” zei de verkoper. “Maar deze is beter, daar heeft u meer aan.” Hij wees naar een toestel dat 100 euro duurder was. Hij vroeg niet waarvoor ze hun toestel wilden gebruiken. Het leek me geen echtpaar dat veel apps op het toestel zou zetten of dat allerlei games speelde, maar schijn bedriegt soms.

Als u er een abonnement van Tele2 bij doet, dan kan er wel wat van de prijs af. Heeft u nu een abonnement?” vroeg hij. Dat wist het echtpaar niet. “Er zit een simkaart in.” sprak de man aarzelend. “Technisch correct maar inhoudelijk heb ik er niks aan” zei een hoogleraar van mij vroeger altijd als je een antwoord gaf dat de vraag niet beantwoordde. Je zou verwachten dat de verkoper nu door zou vragen. “Is het een prepaid toestel of betaalt u een maandelijks vast bedrag?” of zoiets, maar blijkbaar wist hij al genoeg. “We bellen zo wel even naar Tele2” sprak hij. Of er misschien al een doorlopend abonnement bij een andere provider liep interesseerde hem niet.

Kunt u dan alles van dit toestel overzetten op het nieuwe toestel?” vroeg de vrouw. Het gezicht van de verkoper betrok. Tuurlijk kon dat, maar dit was iets wat alleen maar tijd kostte en geen omzet opleverde. “Dat wordt lastig, ik zal straks een collega vragen of dat kan.” Ze liepen naar de kassa en hij ging bellen met Tele2.

Ik had er een ongemakkelijk gevoel bij. Had ik mij er mee moeten bemoeien? Je zult zien dat ze nu niet alleen – met een te duur toestel – vast zitten aan een abonnement bij Tele2, maar dat hij ze er ook nog een verzekering bij heeft gekocht. Immers, “Wie smart is verzekerd zijn phone”, aldus de Media Markt.

Mediamarkt

Eh, wacht eens even: “Wie smart is verzekerd zijn phone?”. ‘verzekerd’ met een ‘d’? Media Markt toch.