Weet u wat volgens Booking.com de twee meest populaire bestemmingen zijn? Casper in Amerika en Parijs in Frankrijk, althans volgens een mailtje dat ik van Booking.com krijg met de titel ‘Casper has some last-minute deals!’
Daar kijkt u van op, neem ik aan. Nee, niet van dat Parijs, maar wel van Casper gok ik. Grote kans dat u daar namelijk nog nooit van gehoord hebt. Wij ook niet, tot ruim twee jaar geleden. Casper is een plaats van zo’n 55.000 inwoners gelegen in de staat Wyoming. Volgens de Engelstalige Wikipedia was Casper “ranked eighth overall in the nation in Forbes magazine’s list of “the best small cities to raise a family”. Het is maar dat u het weet als u in een Amerika een gezin wil groot brengen – “in a small city” – maar verder is het niet echt een plaats om te bezoeken.
Toch hebben wij er een keerje overnacht. Twee jaar geleden was er een totale zonsverduistering te zien in Amerika. Samen met onze twee dochters wilden wij zoiets ook wel eens meemaken en we besloten om dat jaar op vakantie naar Amerika te gaan. De vraag was waar we de zonsverduistering het beste konden zien.
De ‘Astronomical League’, dat is de vereniging van Amerikaanse astronomieliefhebbers – ik had hier eerst ‘astronomenliefhebbers’ staan maar dat zijn mensen die van astronomen houden – ging in Casper de zonsverduistering bekijken. Wij namen daarom aan dat Casper een goede plaats was om de zonsverduistering te bekijken en bovendien konden we een route met daarin Casper goed combineren met Yellowstone dat ook in Wyoming ligt. Via Booking.com boekten we er een kamer in een Motel6 en hebben in Casper de totale zonsverduistering bekeken. Zie hier een verslag van die dag.
Sindsdien denkt Booking.com dat wij liefhebbers van Casper zijn en stuurt ons regelmatig mailtjes met teksten als ‘Wij hebben de beste deals in de populairste bestemmingen voor u geselecteerd: Casper has some last-minute deals!’ Ja, ja, wie wil er niet naar Casper.
Big Data. Gisteren zag ik weer eens een overtreffende trap van Big Data. Marianne en ik zijn ons weer aan het voorbereiden op een nieuwe reis naar Amerika en ik keek naar hotels in de omgeving van het vliegveld van Denver. Ik typte ‘hotels airport Denver’ in en Google liet mij een aantal mogelijkheden zien.
Excusez le mot, maar what the fuck! – u ziet ik spreek mijn talen – wat stond daar bij het Fairfield Inn & Suites linksboven: “Je hebt hier 2 jaar geleden overnacht!”
Dat klopt. (Wel was het hotel toen meer dan 50 euro goedkoper.) Maar hoe weet Google dat? We hebben rechtstreeks online bij dat hotel geboekt. Toch heeft Google die transactiegegevens van mijn IP-adres verzameld en in een database van mijn profiel opgeslagen zodat ze “de advertenties beter op de gebruikers kunnen afstemmen” (want die leveren meer op.) Ze gebruiken die gegevens dus ook om de volgorde van zoekresultaten te laten zien. Dat Fairfield Inn hotel staat als eerste in de lijst. Ik ben met deze “big brother is watching you” niet zo blij.
Toch leidt het verzamelen van gegevens door Google ook wel eens tot iets goed. Zo kon dankzij Google een moord in een wei in het Friese De Westereen worden opgelost. Lees daartoe dit prachtige artikel in de Volkskrant.
Overigens, u weet toch wel dat ik ook allerlei bezoekersgegevens kan zien?
Ai, een flinke daling van het aantal bezoekers aan mijn site in juli. Ik moet maar eens wat mailtjes de deur uit doen. “Op www. martinvanneck staan weer enkele bijzondere blogposts te lezen!”