De beste stuurlui staan aan wal. In het Suez-kanaal geldt dit letterlijk. Daar kwam een bootje dwars te liggen met ernstige gevolgen voor de wereldhandel.
Herstel, dit was Friesland. Ik bedoel natuurlijk dit.
Op bovenstaand plaatje is het nauwelijks te zien, maar als je inzoomt dan kan je zien dat er direct een graafmachientje aan het werk ging om het schip te helpen. “Buddy. You can do it!”
De gevolgen van de blokkade zijn groot. Zoals drs. P. het al in zijn lied ‘Veerpont’ dichtte: “En als de pont zo lang was als de breedte van de stroom / Dan kon hij blijven liggen, zei me laatste één econoom / Maar dat zou dan weer lastig zijn voor het rivierverkeer./ Zodoende is de pont dus kort en gaat hij heen en weer”
De gevolgen van de opstopping zijn zelfs vanuit de ruimte te zien.
Foto’s van de ESA; links voor de verstopping; recht na de verstopping. De witte stipjes zijn wachtende boten.
“Iedereen maakt fouten, maar als ze al vanuit de ruimte te zien zijn….’ twitterde een astronaut aan boord van het ISS-ruimtestation. Hij was niet de enige die los ging op de sociale media.
Maar goed, Nederlandse baggeraars en sleepboten zijn bezig om het ding los te trekken, dus het zal vast wel goed komen en de kapitein en de stuurman van de Ever Given worden naar deze cursus gestuurd.
Op het plaatje klikken om de eendjes door het kanaal te laten zwemmen. In tegenstelling tot de Ever Given zit er bij hen wel beweging in.
Tot zover de scheepvaartberichten.