Recensies

Ik kwam bij toeval op deze site en ik heb genoten. Wat een leuk en informatief verhaal!” aldus één van de reacties op één van mijn blogs. Oké, ik heb die reactie zojuist zelf verzonnen. (Maar hij zou natuurlijk wel zo geschreven kunnen zijn!)

Eén van de problemen van het internet is dat je niet meer weet wat echt nieuws is en wat fake-news is en dat geldt ook voor recensies. Je kan als je wilt positieve recensies kopen. In februari van dit jaar deed de NOS een onderzoek hiernaar.  Ze richten op papier een restaurant op en kochten voor hun niet-bestaand restaurant nep-advertenties. Zie hier een aantal van de recensies die ze kochten.

00000000 NOS

Wij kochten zes recensies op Google en drie recensies op Facebook voor in totaal vijftig euro. “In onze winkel kun je zelf bepalen hoeveel sterren je wil”, aldus een medewerker van het bedrijf waar wij onze recensies kochten. “Het lijkt net echt!” aldus de NOS. (Zie ook hier.)

Leuk was ook de reactie van de eigenaar van het bedrijfje dat de NOS de recensies had verkocht toen hij hoorde dat ze van de NOS waren. “Ik vind het een beetje misleidend dat jullie ineens van de NOS blijken te zijn”, zegt hij.

Het kopen van positieve recensies is juridisch gezien illegaal, want het wordt gezien als misleiding. Maar rechtszaken zijn er in Nederland nog niet over gevoerd. (Wel over het plaatsen van negatieve nep-recensies bij concurrenten en dat heeft zelfs geleid tot forse schadevergoedingen.)

Nep-recensies zijn overigens van alle tijden. In de film ‘The shop next door’ uit 1940 van regisseur Ernst Lubitsh speelt James Stewart iemand die in een winkel in een Boedapest werkt.

00000000 james stewart

In deze komedie staat hij op een gegeven moment buiten voor de zaak als er wat mensen komen aanwandelen. Hij gaat dan opeens bewonderend de etalage bekijken en mompelt dan hardop. “Goh, hier hebben ze mooie spullen”, waarop één van de wandelaars zegt: “Ja, ik denk wel dat u dat kan beoordelen, want u werkt hier immers.

Soms zie je “valse” recensies staan zonder dat er sprake is van opzet. Gisteren zat ik in verband met een toekomstige reis naar Amerika op Tripadvisor te kijken naar wat recensies van het Bowen Motel in Moab in de staat Utah. Daar zag ik de volgende recensie staan met daaronder de reactie van de eigenaar.

00000000 bowen recensie

‘O’ uit Nederland was dus niet zo enthousiast over het ‘Ontbijt in hok met duistere types. Leek alsof het lokale zwervers waren”. Het grappige is dat het hotel helemaal geen ontbijt aanbiedt.

Bedankt voor de tijd om onze accommodatie te beoordelen. Ik weet niet zeker dat dit de juiste locatie is omdat we geen ontbijt aanbieden. Ik hoop dat u een prachtig bezoek aan onze stad had.” aldus de mooie reactie van de eigenaar.

Ik vermoed dat toen O uit zijn hotelkamer stapte hij ergens vlakbij het hotel een aantal mannen – type lokale zwervers –  in één of ander hokje een boterhammetje of zoiets zag staan eten en toen gedacht heeft dat dit ontbijtruimte was. Vervolgens is hij er bij gaan staan, heeft misschien een homp brood van de mannen gekregen en dit samen met hun opgegeten.

Anyway, de moraal van het verhaal is dat u moet uitkijken met recensies op internet.

En o ja, ik hoop dat u  – net zoals de familie Foppe die mij zojuist liet weten dat ze net zoals altijd ook deze keer weer intens van deze blogpost hebben genoten – tevreden bent over deze blogpost. Zegt het voort, zeg het voort.