50% van 200%

De Media Markt heeft weer de ‘BTW weg ermee!’ actie. In de advertenties van het concern wordt het BTW-percentage van 21% met grote cijfers vermeld.  Voor degene die nu denkt dat hij bij deze actie 21% korting krijgt op de originele prijs, dit is niet het geval. Je krijgt iets meer dan 17% korting. (Stel de originele prijs is 121 euro. Bij de actie betaal je 100 euro. Het kortingspercentage bedraagt aldus geen 21% maar 21/121 *100% = 17%.)

Maar er zijn nog een paar punten waar je op moet letten voordat je naar de winkel stormt. De actie geldt lang niet voor alle producten en het kan gebeuren dat sommige producten opeens vlak voor de actie in prijs worden verhoogd. Of zoals de Media Markt het tegenover het AD verklaart: “Tot aan de btw-actie volgen wij ons standaard prijsbeleid. In veel gevallen betekent dit een afprijzing, in sommige gevallen betekent dit dat een prijs naar boven aangepast wordt.

Elektronicawinkels roepen vaak luidkeels dat als de concurrentie met een lagere prijs adverteert, dat zij dan ook het product in prijs verlagen. Maar het omgekeerde, namelijk dat als de concurrent een hogere prijs vraagt, dat zij dan soms hun eigen prijs verhogen, daarmee lopen ze niet te koop; wel met het product met de hogere prijs. ‘Ik ben toch niet gek!‘ zou de Media Markt zeggen.

Dat kan soms leiden tot publicitaire rampen zoals de Media Markt deze week mocht ondervinden. Een zekere Ellen ten Napel-Wieland had geconstateerd dat de door haar gewenste droger vlak voor de BTW-actie met 100 euro in prijs was verhoogd en had haar ongenoegen daarover op Facebook geuit. Het bericht werd meer dan 20.000 keer gedeeld en ook het AD pikte het op.

ad mediamarkt

Om de vraag van het AD te beantwoorden, ja dat mag dus, maar erg netjes is het niet. In 2013 vermeldde de Media Markt nog specifiek in haar actievoorwaarden dat zij de prijs vlak voor de actie niet zou verhogen. Toen zij dit echter wel deed en een consument hierover klaagde bij de Reclame Code Commissie werd de Media Markt op de vingers getikt.

DossierNr: 2013/00282: “Door bij de berekening van de actieprijs tijdens de “BTW Weg Ermee-actie” uit te gaan van een hogere dan de gebruikelijk door Media Markt gerekende prijs, is de bestreden mededeling “Media Markt verhoogt haar prijzen voorafgaand aan acties niet om vervolgens de korting te verlenen” niet juist” aldus de Reclame Code Commissie bij haar uitspraak in 2013.

Als gevolg van deze uitspraak heeft de Media Markt haar beleid aangepast. Niet in die zin dat zij vlak voor de BTW-actie de prijs niet meer verhoogt, maar door aanpassing van de actievoorwaarden. De zin ‘Media Markt verhoogt haar prijzen voorafgaand aan acties niet om vervolgens de korting te verlenen’ is nu uit de actievoorwaarden verdwenen.

Overigens is de Media Markt niet de enige die de prijzen voorafgaand aan kortingsacties soms eerst verhoogd. De afgelopen jaren hebben we dat de KLM vlak voor de Werelddealweken ook wel eens zien doen. (In dit geval betrof het tickets naar Amerika. De prijs was 680 euro, deze werd pal voor de werelddealweken verhoogd naar 735 euro. Tijdens de werelddealweken was de prijs 635 euro. De KLM adverteerde vervolgens met ‘100 euro korting!’ terwijl de werkelijke korting maar 45 euro was.)

Ook zaken als Blokker, Bol.com, Intertoys en Wehkamp presenteerden volgens de Consumentenbond de afgelopen jaren wel eens nep-aanbiedingen, in dit geval voor speelgoed. Het trieste is dat V&D niet mee deed aan deze nep-prakijken en juist dit concern is nu failliet.

Maar zelfs als de prijs niet vlak voor een actie is verhoogd moet je nog soms opletten. Zo had deze week ons filiaal van Albert Heijn de frambozen in de bonusaanbieding.

ah2

Van € 2,79 voor € 2,29 dat is een korting van 18%. Onderaan het schap was nog de normale prijs zichtbaar.

AH1

En inderdaad, de normale prijs was € 2,79. De prijs was dus niet eerst verhoogd. Mooi, een korting dus van 18% zou je zeggen, maar nou nee dus, want wie wat beter naar de prijskaartjes kijkt, ziet dat je bij de bonusaanbieding een bakje met 125 gram frambozen krijgt, terwijl dat eerst 150 gram was. Dat is 17% minder frambozen. Daar gaat je voordeel.

Als wij een spectaculaire voordeelaanbieding zien, dan roepen Marianne en ik altijd: ”50% van 200%”. Wij  liepen ooit eens tijdens een vakantie in Amerika in een winkelstraat in San Francisco, waar vlak voor ons een Amerikaans echtpaar liep. Op een gegeven moment werd de vrouw helemaal enthousiast en riep luidkeels naar haar man: “Look honey, a 50% Sale!”. Waarop de man zuchtend de woorden sprak: “Yeah sure, 50% of 200%” . Sindsdien is dat een gevleugelde uitdrukking bij ons geworden als we ergens korting zien.