100.000

Wie denkt dat de titel 100.000 slaat op het aantal blogposts dat ik heb geplaatst, heeft het mis. Dat zijn er tot nu toe nog niet eens 1000 (884 stuks om precies te zijn). Met het huidige tempo verwacht ik pas op 25-2-2525 de honderdduizendste blogpost te plaatsen. Zet die datum alvast in uw agenda! Het zal ongetwijfeld een heugelijke dag worden met allerlei festiviteiten, toespraken en gezangen.

2525-2Vijftig jaar geleden maakten Zager and Evans alvast een lied voor deze dag.

Nee, die 100.000 slaat op het aantal mensen dat mijn filmpje over de eerste negen jaar van mijn twee sequoia’s heeft bekeken. Vorige week werd die grens overschreden.

negen jaar sequoia(Op het plaatje klikken om naar het filmpje op YouTube te gaan.)

Ik heb wel eens eerder op dit blog over de boompjes en de filmpjes geschreven, maar ik blijf het wonderlijk vinden dat zo’n filmpje met foto’s over de groei van twee sequoia-bomen  meer dan 100.000 keer wordt bekeken. Het is van al mijn bomen-filmpjes veruit het best bekeken filmpje.

The first five years (uit 2011) telt tot nu toe 31.654 weergaven;  the first seven years (uit 2014)  35.342 weergaven; the first nine years (uit 2016) 100.257 weergaven; the first ten years (uit 2017) 28.116 weergaven; the first eleven years (uit 2018) 8.311 weergaven) en the first 12,5 years (dat sinds juni van dit jaar op YouTube staat) 1.093 weergaven.  Bij elkaar meer dan 200.000 weergaven.

Om deze aantallen in perspectief te plaatsen, heb ik even opgezocht wat het best bekeken filmpje op YouTube is. Dat is een videoclip van een zekere Luis Fonsi  – daar had ik eerlijk gezegd nog nooit van gehoord –  die vol overgave ‘Despacito ‘zingt; deze clip telt tot nu toe 6,5 miljard weergaven.  Op plek twee staat de videoclip van ‘Shape of You’ van Ed Sheeran met 4,5 miljard views. In de hele top 100 staan alleen maar videoclips.

Waarom van al mijn filmpjes over bomen dat filmpje over de eerste negen jaar nou zoveel meer kijkers trekt dan die andere bomen-filmpjes weet ik niet. Misschien komt het door de muziek bij het filmpje (‘We zullen doorgaan’ van Ramses Shaffy), maar als ik in de ‘analytics’ van mijn YouTube kanaal kijk, dan blijkt het overgrote deel van de 100.000 kijkers uit het buitenland (Amerika alleen al is al bijna goed voor de helft van de kijkers) te komen, dus dat zal het vermoedelijk niet zijn.

Maar waarom gemiddeld 1000 mensen per maand dan wel naar zo’n filmpje kijken, ik heb geen flauw idee. Wel weet ik (uit dezelfde statistieken) dat het vooral een mannending is. Liefst 92% van mijn kijkers is man en maar 8% vrouw.  Tussen de reacties onder het filmpje staan veel reacties van mensen die wereldwijd ook bezig zijn met het kweken / planten van sequoia’s. Misschien is dat een typisch mannending.

Voor wat betreft de leeftijd geldt dat 4% van mijn kijkers jonger is dan 25 jaar, 56% van mijn kijkers tussen 25 en 34 jaar is, 30% tussen de 35 en 44 jaar; 10% tussen de 45 en 54 jaar en boven de 55 jaar kijkt er niemand meer (althans niet vaak genoeg om terug te zien in de statistieken.

Dat er maar zo weinig vrouwen naar mijn filmpjes kijken, zit me toch wel een beetje dwars. Misschien moet ik maar eens een filmpje plaatsen over grappige katten. Die schijnen het bij vrouwen heel goed te doen.